Museumpje pakken met de kerst?

17 december 2023

We kunnen de wijsheid van dichtbij ophalen, namelijk in het Comeniusmuseum. Jan Amos Comenius schreef in zijn Didactica Magna: “Als men tegen het verval van de menselijke soort wil optreden, kan dat het best gedaan worden door middel van een voorzichtige en omzichtige opvoeding van de jeugd. Daarom is opvoeden het wijste wapen waarmee men zich tegen het kwaad teweer kan stellen.” Deze in Moravië geboren pedagoog (hij was ook filosoof en theoloog) schreef dit toen hij tussen 1656 en 1670 in Amsterdam verbleef.

Toch frappant dat wij in Gooise Meren vier museums hebben. Naast dat van Comenius, in de Kloosterstraat in Naarden, hebben we ook het Weegschaalmuseum (in het Spaanse huis aan de Turfpoortstraat in Naarden), het Nederlands Vestingmuseum (op het bastion Turfpoort, ook in Naarden) en het Muiderslot (in Muiden, ook wel voor de buitenlanders het Amsterdam castle genoemd). Je hoort vaak dat mensen op reis geen museum willen overslaan, maar in hun eigen gemeente er niet bij stil staan, terwijl ook daar museums met wisselende tentoonstellingen zijn. Iets voor in de kerstvakantie?