27 april 2024

Koningsdag 2024

Vandaag is het oranje wat de klok slaat. Ouderen vergissen zich nog wel eens: “Koninginnedag, oh nee Koningsdag.” Velen in het oranje met of zonder een rood-wit-blauw vlaggetje op de wangen struinen de vrijmarkten af voor een koopje. De leden van GroenLinks en PvdA hebben de afschaffing van de monarchie in het verkiezingsprogramma opgenomen. Op het congres in Rotterdam vorig jaar stemde ruim 52 procent voor aanvulling van het programma met die strekking. Frans Timmermans zei in een reactie op de congresuitspraak van vorig jaar, deze te respecteren, “maar ik moet u eerlijk bekennen, dat komt niet bovenaan mijn prioriteitenlijstje”. Het is toch terug te vinden in het verkiezingsprogramma 2023 van GroenLinks/PvdA: “In een rechtvaardige samenleving wordt iedereen gelijk behandeld. Het koningshuis, met een onschendbaar staatshoofd dat op basis van erfopvolging gekozen wordt, past hier niet bij. We streven daarom naar het invoeren van een parlementaire republiek.” Intussen is ons parlement in afwachting van een nieuwe (rechtse) regering, waar wij als progressieven helemaal niet naar uitkijken. Maar voorlopig kijken we met z’n allen op de televisie naar hossende Nederlanders in het oranje.