Akkoord over immigranten

21 december 2023

De Europese Unie is het eens geworden over nieuwe regels voor het toelaten, opvangen en verdelen van migranten. Het akkoord geldt als een grote doorbraak. Het staat nu op papier en demissionair staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) zegt ‘buitengewoon blij’ te zijn. Maar in Budel is nog steeds geen plek voor asielzoekers. Een (tijdelijke) asielstop, een asielquotum, een migratiestreefcijfer en een tweestatusstelsel riepen de vier partijen die nu aan de onderhandelingstafel zitten. Maar dat is (gelukkig) nog lang niet uitgevoerd. De #immigranten worden voortaan aan de Europese buitengrenzen in twee verschillende groepen opgedeeld, degenen met een grote kans te mogen blijven en degenen die weinig kans hebben. De bedoeling is dan hen gelijkelijk over de landen te verdelen. In onze regio voert Blaricum afrondende gesprekken met het COA om 250 asielzoekers met verblijfsvergunning en geen alleenstaande kinderen op te nemen in Tergooi. De verwachting is dat het college in januari een besluit neemt over een overeenkomst met het COA. Parallel daaraan wordt een tijdelijke omgevingsvergunning voorbereid. Dat helpt Ter Apel alleen nu nog niet, maar toont onze solidariteit.