Doorziet ’t volk het niet?

25 december 2023

Ongelovige Nelleke Noordervliet heeft al jarenlang een column in de van oorsprong protestantse Trouw. Afgelopen zaterdag had ze het over haar afkomst. Haar familie behoorde tot de praktisch opgeleide mensen. Ze schreef: “Dat ‘volk’ was politiek ofwel links, omdat hun belang daar lag, ofwel christelijk, omdat het geloof de politieke richting dicteerde. Ouderwets liberaal en dus rechts was het ‘volk’ nooit, want vanouds waren de liberalen de ‘elite’ die de maatschappelijke macht had, ook al noemden ze zichzelf om electorale redenen ‘Volkspartij’.” Bij de oprichting en het bedenken van een naam zijn de leden van de VVD dus al begonnen met liegen. In de beginjaren was het een partij voor winkeliers en ondernemers. Die bleven de VVD trouw, ook als ze niets meer te doen hadden. Zij wisten dat de VVD altijd voor hen zou zorgen. De VVD kent veel ‘uitstappers’, die vaak bij de PVV terechtkwamen, onder wie Geert Wilders natuurlijk. Martin Bosma (PVV) zei eerder dat een Kamervoorzitter uit de oppositie moest komen, maar neemt nu graag de voorzittershamer ter hand. Macht corrumpeert, terwijl ‘het volk’ dit ziet aankomen.