Bibliotheken medicijn tegen laaggeletterdheid

30 november 2020

Maar liefst twintig procent van de leerlingen verlaat de basisschool met het leesniveau van een tienjarige. Daar wil de PvdA wat aan doen, dus ook Lodewijk Asscher. Hij was vandaag te gast in de 5 Uur show van SBS6. Hij wil de laaggeletterdheid in ons land aanpakken. Vanochtend was hij op een school in Enschede, waar ze de Voice nadeden. Daar beoordeelde een jury geen zangers of zangeressen, maar kinderen die een stukje tekst uit hun favoriete boek voorlazen. “Je moet lezen weer leuk maken”, zei Asscher. “2,5 miljoen Nederlanders zijn laaggeletterd. Dat maakt voor hen het leven in onze samenleving moeilijk.”

Hij noemde ook de Voorleesexpress, die in ons land bijna 6000 gezinnen bereikt op 425 locaties. Een daarvan is Gooise Meren, gecoördineerd vanuit de bibliotheek. Hier zie je maar weer hoe belangrijk de bibliotheken zijn. Niet voor niets deed de PvdA daar terecht actie voor om daarop niet te bezuinigen.