Werken aan een socialer Nederland

6 augustus 2023

Politieke partijen lijken soms omgekeerd te werken. Welke doelgroep willen wij bedienen, is dan de vraag. Maar al die politici moeten vragen wat de behoeftes zijn van de Nederlanders, de Noord-Hollanders of de bewoners van Gooise Meren. En hoe kunnen zij hun belang het best dienen. En dan niet het individuele belang, of het belang van een klein (bevoorrechte) groep, maar het algemeen belang. De PvdA wil ons land leefbaarder maken voor iedereen. Vroeger was de arbeidersklasse massaal. Volgens Sander Schimmelpenninck hebben velen van hen of hun (klein)kinderen het inmiddels best goed. Dat beaamt ex-Bussummer Ronald Plaskerk in de Telegraaf: “De arbeidersklasse is niet meer dezelfde als vroeger. De sociale mobiliteit is toegenomen, klassenverschillen zijn niet meer strikt erfelijk (wat niet betekent dat het voor je kansen niet uitmaakt waar je wiegje heeft gestaan).” Gelukkig beseft hij dat dit laatste nog wel degelijk een belangrijke rol speelt. En verder haalt hij een ironische tekst van Schimmelpenninck aan, die hij ontdoet van z’n context. Zo krijgt de Telegraaflezer weer eens een verkeerd beeld voorgeschoteld. De PvdA wil een socialer Nederland.