6 mei 2024

Pesticiden schadelijk? Welnee joh!

Een maand geleden verscheen in de Groene Amsterdammer een artikel van Sander Turnhout (gepromoveerd op natuurmonitoring) over de Nederlandse landbouw, dat aangeeft hoe sterk de propaganda is van de agro-industrie. Hij geeft schokkende voorbeelden hoe wij omgaan met de overweldigende hoeveelheid wetenschappelijke bewijzen over de risico’s van onze intensieve, technologische landbouw. Hij maakt een vergelijking met nucleaire straling die niet direct zichtbaar is, net als de negatieve effecten van stikstof. Maar die laatste zorgt wel voor een verstoring van de mineraalbalans in de bodem die pas later, indirect zichtbaar wordt in de natuurkwaliteit. Turnhout is niet tegen technologie en bestrijdingsmiddelen, maar maakt zich zorgen dat de wetenschap het aflegt tegen de propaganda en leugens van de landbouwsector. Die laatste heeft “de macht om feiten, fictie en lobby bij elkaar in de blender te stoppen en er een onontwarbare brij van te mixen. In de samenleving ontstaat het beeld van ‘feiten zijn ook maar een mening’ en zo wordt noodzakelijke verandering tegengewerkt”. Als we dat willen veranderen in een gezonde voedseltransitie, “dan moeten we de belangenverstrengeling ontvlechten”. Denk daar maar eens aan BBB!