7 januari 2024

Wat mag en niet mag leer je jong

Opvoeding en onderwijs zijn nodig voor de morele vorming van kinderen. Dit staat in het boekje ‘Jan Amos Comenius over deugdethiek en de weg naar een betere toekomst’ geschreven door H.E.S. Woldring met medewerking van E. Ruijsendaal. Alle vrijwilligers van het Comenius museum in Naarden kregen dit bij de kerst/nieuwjaarsviering. “Deugden zijn bepaalde kwaliteiten van de mens zoals rechtvaardigheid en nog veel meer. Iedereen kan deze kwaliteiten zelf verder ontwikkelen en intensiveren. Het tegendeel kan echter ook gebeuren: men kan de deugden verwaarlozen.” Volgens Comenius moet iedereen ethisch reflecteren. “Wie zich in of buiten zijn beroep schuldig maakt aan leugens dan wel immoreel of immoreel twijfelachtig gedrag, diskwalificeert zichzelf – niet alleen in zijn beroep, maar ook als mens. Zijn verdiensten blijven bestaan, maar zij worden overschaduwd door zijn tekort schieten op moreel gebied.” Hoe actueel is dit nog steeds. De basis van een moreel verantwoord leven wordt al op jonge leeftijd gelegd. ‘Men oogst in de volwassenheid, wat men in de jeugd heeft gezaaid’, schrijft Comenius in zijn boekje De moederschool. Dat las ik allemaal in het boekje dat ik gratis kreeg.