20 januari 2024

Wat is nu Europa?

Het duurt niet zo lang meer. Over een paar maanden moeten we weer gaan stemmen. Waarschijnlijk zitten we dan nog steeds met een demissionair kabinet. In Noord-Ierland zit men al bijna twee jaar zonder regering. Langer nog dan in België, dat 541 dagen zonder regering was. Omdat Noord-Ierland onderdeel is van een land, telt dat bizarre record niet. In het recentste nummer van Maarten! schrijft de naamgever wat Europa voor hem is en welke landen tot de ‘rafelrandjes’ behoren. Zo vindt hij dat  Oost-Europese steden als Minsk (Wit-Rusland) en Lviv (Oekraïne) bij Europa horen en het platteland daar tot de ‘rafelrandjes’. Voor Maarten van Rossum worden de mooie historische binnensteden belaagd door een steeds meer toeristen van over de hele wereld. “De kerken die voor het christendom zijn gebouwd zijn zonder meer een godsgeschenk, ook voor een ongelovige als ik. (…) Sommige kerken zijn meesterwerken, of het nu gaat om de oude Bavo in Haarlem met zijn schitterende orgel of om de magistrale middeleeuwse Franse kathedralen.” Van Rossum voelt zich vooral Europeaan als hij niet in Europa is. Iets om te overdenken.