20 februari 2024

Waar blijft rechtvaardigheid?

“Wist je dat het vermogen van de rijkste 10% van de wereld de afgelopen jaren met 72% is gestegen? Dit terwijl de armste 60% van de wereldbevolking nu minder vermogen heeft dan vóór 2020. Hoe we deze kloof kunnen dichten? Met hogere belastingen voor de superrijken! Misschien niet het meest opwindende onderwerp, maar wel cruciaal. Wij strijden voor een rechtvaardiger en eerlijker belastingsysteem. En voor een economisch systeem dat mens en planeet op de eerste plaats zet. Net als Phirum Dyphan, die betaalbare thuiszorg wil voor alle lagen van de bevolking in Cambodja. Of Virginia Obianyo, die met belastinggeld een brug liet bouwen in Nigeria. Of de Keniaanse Holiness Mwadime, die een eerlijke prijs voor haar edelstenen eist.” Ontdek dit allemaal in het nieuwe magazine van Oxfam Novib. Nog zo’n weetje: 64% van al het vermogen is in handen van Europa, Noord-Amerika en Japan. Toch woont hier maar 18% van de wereldbevolking. En 1% van de rijksten der aarde stoot evenveel CO2 uit als de armste 66% van de wereldbevolking. Wil je nog meer weten: Lees het magazine