Voor een dubbeltje geboren

5 augustus 2023

Hoe komt het dat juist de laatste decennia er zoveel te doen is om slavernij en om onze vermeende helden uit vorige eeuwen? Dat komt omdat men zich vroeger makkelijk onethisch, onbeschoft of zelfs schandelijk kon misdragen zonder dat daar veel ophef over gemaakt werd. Geldelijk gewin voerde bijna altijd de boventoon. Beelden van vroegere helden hoeven niet verwijderd te worden (het is onderdeel van onze geschiedenis), maar er moeten wel toelichtingen bij wat hun echte daden zijn geweest. Er zijn geen beelden van kapiteins die slaafgemaakten van Afrika naar de Amerikaanse continenten brachten. Maar er is wel een groot verschil tussen hun nazaten. Er zijn families die over de ruggen van anderen een vermogen hebben opgebouwd en grachtenpanden bezitten of villa’s aan de Vecht, waar generaties lang de vruchten van geplukt werden. Word je echter voor een dubbeltje geboren, dan is het lastig er een kwartje van te maken. Volgens de Wereldbank heeft ons land de hoogste #vermogensongelijkheid. Hopelijk gaat een nieuwe regering daar snel een eind aan maken met een ethischer en eerlijker belastingstelsel.