15 maart 2024

Voedsellandschap in 2050?

Op 15 februari spraken bewoners van Gooise Meren over hoe het lokale voedsellandschap er in 2050 gaat uitzien. Katharina Prause, kwartiermaker Voedsel van de gemeente Gooise Meren: “Het huidige systeem is over de hele keten niet houdbaar. Niet qua gezondheid voor mens en bodem, milieu, biodiversiteit, dieet en economie. Gooise Meren wil bijvoorbeeld voedsel produceren en tegelijkertijd de natuur herstellen. Maar ook een gezonder dieet voor iedereen, zodat we allemaal even oud mogen worden”. Wethouder Barbara Boudewijnse heeft vanuit duurzaamheid de Circulaire Economie in haar portefeuille. De Voedselvisie is hier een groot onderdeel van. Ze benadrukt dat de gemeente het belangrijk vindt om een gezonde en duurzame visie te hebben. “We leven in een tijd van veel veranderingen en willen niemand in de kou laten staan”. Er zijn immers verschillende geluiden en meningen over hoe we verder moeten. Of dit nu gaat over de boeren, het aanbod in onze supermarkten, de dure biologische producten of het bewustzijn over voeding en gezondheid. Een nieuwe bijeenkomst is op 19 maart in de Groene Ruijter in Bussum, start 19 uur. Aanmelden via het inschrijfformulier.