Stop op internationale studenten?

18 november 2023

Aandacht in The Guardian voor onze Tweede Kamerverkiezingen. Een foto van Pieter Omtzigt met als onderschrift ‘NSC partijleider Pieter Omtzigt stelt voor om de jaarlijkse migratie te beperken tot 50.000, inclusief een limiet voor studenten.’ The Guardian opent dan: “De Nederlandse universiteiten hebben een van de koplopers bij de algemene verkiezingen van volgende week op de korrel genomen, omdat hij suggereert dat Nederland te veel internationale studenten heeft die cursussen in het Engels volgen. Zijn voorstellen worden omschreven als ‘belachelijk’ en dat het tegen de ‘Nederlandse geest’ indruist.” Het blijkt uit cijfers dat de studies in het Engels ervoor gezorgd hebben dat het aantal internationale studenten is verdrievoudiging sinds 2005. Ons land telt nu 123.000 internationale studenten. Maar volgens minister Robert Dijkgraaf kunnen we niet vijftig jaar terug in de tijd gaan. Het standpunt van de PvdA: ”We erkennen het belang van lesgeven in het Engels op universiteiten en hogescholen, zeker bij studies met een internationaal karakter. Deze trend mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van het onderwijs en geen afbreuk doen aan de kwaliteit van het onderwijs in het Nederlands.”