13 februari 2024

Schoolzwemmen in Gooise Meren?

Een warm pleidooi van Charles Wiss (toen PvdA-raadslid, nu steunfractielid) eind 2016 in de gemeenteraad om geld vrij te maken voor schoolzwemmen, kreeg geen bijval. Hoewel het bewegingsonderwijs alle partijen na aan het hart ligt, is er veel twijfel of de zwemlessen daarvoor het juiste middel zijn. Het CDA dacht dat de meeste kinderen al konden zwemmen. Dat hadden ze van huis uit al geleerd. Wiss beaamde dat, maar betoogde dat het voornamelijk kinderen zijn uit gezinnen met lage inkomens, die dit juist niet krijgen.

Onlangs was Tweede Kamerlid Mohammed Mohandis (PvdA) op de televisie om uit te leggen hoe belangrijk zwemles is. Hij had het als kind nooit gehad. In de NRC zegt hij: “Het ongemak heb ik altijd meegedragen. Het is best ingewikkeld als je niet open kunt zijn over iets wat je nooit hebt geleerd.” Hij besloot alsnog zijn zwemdiploma te halen. Twee weken geleden zwom hij af, samen met zijn dochter. Een zwemdiploma halen gaat om de veiligheid van onze kinderen. Gelukkig keerde in 2019 op een aantal scholen in Gooise Meren het schoolzwemmen terug.