26 januari 2024

Plezier in lezen krijg je van lezen

De Nationale Voorleesdagen zijn in volle gang. Ze duren tot en met 3 februari. Het prentenboek ‘Help! Een verrassing!’ staat centraal. Je kan het hier digitaal beluisteren. Met dank aan onze geweldige vertaalvrijwilligers kun je het prentenboek hier nu in meer dan 35 talen en dialecten beluisteren! Ik ben al een aantal jaar met veel plezier betrokken bij de Voorleesexpress. Er zijn altijd vrijwilligers nodig die gekoppeld kunnen worden aan een gezin om wekelijks voor te lezen. Meer info vind je hier.

Uit recent onderzoek blijkt dat 1 op de 3 jongeren onvoldoende kan lezen en schrijven. Dat is zorgelijk. Deze jongeren zullen moeite hebben om mee te doen met de samenleving. Want in onze wereld heb je taal ontzettend vaak nodig. De Voorleesexpress heeft in 2023 samen 4900 gezinnen bereikt en is ook in Gooise Meren actief (bij bibliotheek Gooi+ is Iris Zandscholten – Beugelaar de contactpersoon). Ruim 75% van de professionals, zoals leerkrachten die kinderen hadden doorverwezen, zag dat kinderen na deelname meer plezier hadden gekregen in (voor)lezen, meer gingen praten en meer zelfvertrouwen hadden gekregen.