10 februari 2024

Nieuw kabinet voor kerst?

Krijgen we voor het eind van het jaar dan toch een ‘middenkabinet’? Frans Leijnse, oud-formateur en -Kamerlid voor de PvdA, keek gisteren in een opiniestuk in de Volkskrant terug naar 2010, toen de PVV een gedoogrol kreeg in het eerste kabinet Rutte met VVD en CDA. “Ik gaf aan dat de radicale politieke standpunten waarmee Wilders zijn electorale positie opbouwde zich (toen al) niet lenen voor coalitiepolitiek.” Leijnse voorspelde dat dat kabinet zou struikelen, wat ook gebeurde. “Een coalitie leiden maakt van Wilders een gewone politicus, die met regelmaat zijn verlies moet nemen om de zaak bijeen te houden en compromissen moet verdedigen die hij vanuit de oppositie altijd als ‘slappe thee’ heeft afgedaan. En tja, die ook een verantwoord financieel beleid moet voeren.” (…) “Wilders is immers geen steek veranderd (hulde!) en NSC en VVD steken evident hun nek in de strop als ze met hem in een coalitie stappen.” Volgens Leijnse moeten de echte centrumpartijen, NSC en CDA, aan het werk gezet worden om een solide centrum-omspannende coalitie te vormen. Dan zijn we wel weer vele, vele maanden verder.