10 april 2024

Meer vrouwen in de politiek

‘Meer vrouwen in politiek voor betere democratische kwaliteit’ kopte Marjanne Teunisse vorige maand in haar column in Lokaal Bestuur. Wat zijn wij dan gezegend met Rolien Bekkema en Marije Wiss in de raad van Gooise Meren. Nog steeds vormen vrouwen een minderheid als het gaat om politieke functies. Deze ongelijke vertegenwoordiging heeft niet alleen gevolgen voor vrouwen zelf, maar voor de hele samenleving. Auteur en voormalig adviseur van Lodewijk Asscher Julia Wouters schrijft in haar boek ‘De Zijkant van de Macht’: ‘Uit internationale onderzoeken blijkt dat hoe meer vrouwen, hoe meer wetten en beleidsmaatregelen die goed zijn voor vrouwen en die gelijkheid bevorderen.’ Julia is geregeld te zien aan praattafels voor de televisie. Daar zie je wel vaker vrouwelijke politieke duiders. Er is één vrouwelijke commissaris van de koning: in Drenthe, Jetta Klijnsma (wèl van de PvdA). In Nederland is bijna de helft van de vrouwen financieel afhankelijk van een partner of de overheid, tegenover een kwart van de mannen. De omslag komt vaak als er kinderen komen. De zorg- en werktaken gelijk verdelen gebeurt maar bij één op de tien stellen (bron: CBS).