14 februari 2024

Meer aandacht voor menstruatiearmoede

In steeds meer landen zijn menstruatieproducten gratis; in Schotland is er sinds 2022 een wet voor, net als in New York. Daar zijn scholen met leerlingen tussen de 11 en 18 jaar verplicht om die producten gratis aan te bieden. Kenia was het eerste land ter wereld dat in 2018 de belasting op menstruatieproducten afschafte (in ons land plus 9 procent btw!). De toenmalige PvdA-Kamerleden Lilianne Ploumen en Gijs van Dijk stelden in 2020 al Kamervragen over menstruatiearmoede. D66 stelde uitgiftepunten voor, maar VVD en PVV stemden tegen. Toch zijn er in Amsterdam nu 187 plekken waar je de producten gratis kunt krijgen. We hebben een stedelijke aanpak zegt PvdA-wethouder Marjolein Moorman (Armoedebestrijding) in Het Parool: ‘Het doel is om dit jaar op alle Amsterdamse scholen waar ook armoedeproblematiek speelt, gratis menstruatieproducten beschikbaar te stellen.’ In Gooise Meren zijn twee MUP’s (menstruatie-uitgiftepunten), een bij de voedselbank en in een kastje bij het Bloemhof in Bussum-zuid. Siska de Rijke krijgt de producten van het Armoedefonds en vult dagelijks het kasje bij. Op sommige scholen in Gooise Meren kan je gratis bij de conciërge maandverband krijgen.