7 februari 2024

Meedoen met kwartiermakers?

Alje Kuiper, Katharina Prause en Kees Hogenbirk zijn kwartiermakers. Zij verzorgen de nieuwsbrief ‘Samen sneller duurzamer Gooise Meren’ en vormen de beweging die moet zorgen dat onze inwoners meer betrokken raken bij duurzaamheid. Ze ontwikkelen ideeën en acties op het gebied van voedseltransitie. Dat laatste houdt in dat we moeten proberen seizoengroenten te eten en die zo dichtbij mogelijk moeten verbouwen. Het afgelopen jaar is ’t al in gang gezet. Ze hebben gesproken met ambtenaren, met boeren en hebben zo’n 30 bedrijven bezocht om te komen tot een circulaire economie. Dit jaar hopen ze nog een honderd bedrijven te bezoeken en te adviseren. “Of je nu een adviesbureau, webshop, productiebedrijf hebt of een cateringbedrijf,” zegt Kuiper, “dat maakt niet uit. We helpen iedereen graag duurzamer te worden.” Hogenbrink: “Voor de bouwsector gaat het om kennis van nieuwe bouwmaterialen, hoe je duurzaam kan aanbesteden, welke subsidies je kan aanvragen en meer. Een soort spoedcursus nieuwe bedrijfskunde. Kom praten over een groene, duurzamere lokale samenleving. Heb je ideeën, meld je als je een bedrijf hebt en een circulaire scan wil laten doen. We doen het graag samen.”