22 april 2024

Leiders en hun aanhang

Ze blijken altijd te kunnen winnen. Het gaat dan niet over sporters die topprestaties leveren, maar charismatische personen die mensen kunnen opzwepen met woorden. Ze kunnen groepen achter zich krijgen en verzamelen jaknikkers om zich heen. In de geschiedenis komen we er veel tegen verspreid over alle continenten, al zijn degenen die in Europa aan de macht kwamen bekender dan in bijvoorbeeld Afrika. Een machtsperiode van zo’n charismatische leider eindigt vaak in een oorlog. Denk aan Napoleon en Hitler. Alleen in een stevige democratie kan je die figuren onder de duim houden. Volgens de neoconservatieve schrijver Robert Kagen is Donald Trump ook zo’n figuur, die van de VS een dictatuur wil maken. Volkskrant columnist Kustaw Besems: “Trump heeft aangekondigd dat hij als president het staatsapparaat zal laten afrekenen met politieke tegenstanders. Met Biden en diens familie. En met voormalige medewerkers die zich hebben uitgesproken tegen zijn couppoging drie jaar geleden. (…) Het plan ligt klaar om de ambtelijke dienst te zuiveren en justitie onder zijn directe gezag te brengen.” Je houdt je hart vast. Niet alleen voor Trump, ook voor Wilders.