26 december 2023

Is Plasterk nog wel PvdA’er?

Onlangs schreef Bert van de Braak een column, die hij om de week verzorgt op parlement.com, over Ronald Plasterk. Van den Braak vindt dat het maken van een inventarisatie door hem als verkenner nog wel kan, maar dat Plasterk als informateur mee gaat werken aan de vorming van een kabinet, vindt hij niet kunnen. Want zo werkt Plasterk mee aan een kabinet dat diametraal tegenover datgene staat wat de PvdA wil: “een actief lidmaatschap van de EU en steun aan Oekraïne bijvoorbeeld. Belangrijker nog is dat zijn eigen partij geen rol speelt bij de formatieonderhandelingen.” Ondanks dat het ongekend is in de parlementaire geschiedenis, is een Tweede Kamermeerderheid akkoord gegaan met Plasterk als informateur. In het verleden hebben vooraanstaande staatslieden geweigerd. Maar onze ijdele, rechtse PvdA’er heeft het wel gedaan. Wil hij stiekem de boel laten klappen en stuurt hij aan op een links kabinet? Ik denk het niet, net zoals Van de Braak, die zelfs verder gaat. Hij wil Plasterk royeren, want door mee te werken aan vorming van dit rechtse kabinet wordt de weg afgesneden naar een linkskabinet.