Ieder mens is een mens

4 augustus 2023

Tot zondag is de Gay Pride in Amsterdam. Velen, onder wie Caroline van der Plas, vinden dat #lhbtig+-ers niet geaccepteerd willen worden als je met strings door je bilnaad en glitters op je kruis door de grachten vaart. Dit soort types maakt slechts een klein onderdeel uit van die grote groep die nog steeds gediscrimineerd wordt. Onlangs las ik dat ongeveer 4% van de wereldbevolking niet hetero is. Dit is een klein percentage, maar dat zijn er net zoveel als de bevolking van de Verenigde Staten van Amerika. Voor Gooise Meren betekent dat bijna 2500. Waarom zouden wij die mensen anders moeten behandelen? In deze van oudsher godvruchtige gemeente(n) zijn Gods kinderen gelijk, maar toch de een wat meer dan de ander (vrij naar George Orwells Animal Farm). Job Cohen (PvdA) was ooit als burgemeester van Amsterdam de eerste in de wereld die een homohuwelijk sloot. Nederland was voorloper in het erkennen dat elk mens gelijk is ongeacht z’n geaardheid. We moeten weer voorop gaan lopen en ons niet laten afschrikken door schreeuwers langs de kant. Mogen groene nagels dan wel?