21 maart 2024

Hoe ziet uw buurt eruit?

In de veiligheidsmonitor 2023 staat een hoofdstuk over de leefbaarheid van de buurt. Gooise Meren is verdeeld in een aantal buurtplatforms. De ene functioneert beter dan de ander. In de wijken met duurdere (koop)huizen is er onderling minder contact, dan bijvoorbeeld op de Keverdijk. Uit de cijfers van het CBS blijkt dat driekwart vindt dat de mensen in de buurt op een prettige manier met elkaar omgaan. Een bijna vergelijkbaar deel zegt dat zij de huissleutel aan de buren zouden durven geven als ze langere tijd afwezig zijn. Bijna 70 procent is tevreden over de bevolkingssamenstelling in de eigen buurt. Het percentage dat veel contact heeft met andere buurtbewoners is relatief laag (37 procent). De enige negatief geformuleerde stelling ‘De mensen in de buurt kennen elkaar nauwelijks’ wordt door ruim een kwart onderschreven. Het beeld rondom sociale cohesie in de buurt is vergelijkbaar met dat van 2021. Kent u al uw buren? Kent u eigenlijk al die andere leden van de PvdA in Gooise Meren? Sinds de afgelopen verkiezingen is ons ledenaantal gestegen van 172 naar 196. Op naar de 200!