2 januari 2024

Help water te (be)sparen

Dit jaar is ons drinkwater duurder geworden. Duizend liter water kost €1,77. Daar komt € 77,55 vastrecht per jaar bij. ’t Is best lekker, dat wij de kraan maar open hoeven te draaien en we kunnen water drinken. Dat we zuinig op ons drinkwater moeten zijn, daar is net zo’n bewustwordingsproces voor nodig als bij bezuiniging op energie. Massaal gingen we de verwarming lager zetten en deden we een dikke trui aan als het koud was. Zoiets moet nu ook voor drinkwater. Provinciaal Waterbedrijf Noord-Holland (PWN) zorgt ervoor dat er voldoende betrouwbaar drinkwater is. “We zijn in ons land gewend om het teveel aan water meteen weg te pompen. Het is slimmer dat we water vasthouden, zodat we het in droge periodes kunnen gebruiken”, zegt Myrthe, ecoloog bij PWN. Vorige week hadden we een overschot. Onze rivieren traden buiten hun oevers. Gelukkig was er voldoende overloopgebied. De natuur werkt als een spons, die ook nog eens onze ondergrondse zoetwatervoorziening beschermt. We kunnen zelf ook een steentje bijdragen door juist stenen te vervangen voor groen (als u een tuin heeft) en wat korter douchen.