15 april 2024

Food for thought

Food for thought is de titel van de vierdelige serie die vanavond begint op NPO2 om 20:20 uur. Fotograaf en documentairemaker Kadir van Lohuizen was in Buitenhof om dit aan te kondigen. Hij noemde bekende feiten, waarvan wij toch nog te weinig doordrongen zijn. Zoals dat Nederland de op één na grootste exporteur van agrarische producten ter wereld is. En dat de gemiddelde afstand die de groenten afleggen die wij eten, 30.000 kilometer is. Kenia wordt al de groentetuin van Europa genoemd. Vrouwen die daar per dag 18 kratten van 9 kilo broccoli oogsten en daarvoor twee dollar per dag krijgen. Terwijl een derde van het voedsel in de wereld weggegooid wordt, voordat het in de schappen komt en erna. We zien in China kuikentjes door grote machines getransporteerd worden om zo snel mogelijk leg- of vleeskip te worden. Automatisering en kunstmatige intelligentie moeten ervoor zorgen dat de toekomstige 1,4 miljard inwoners van dat land genoeg te eten hebben. Steeds minder handen komen eraan te pas, wel plukrobots, drones en automatische kranen. Is Europa voldoende zelfvoorzienend? Dat vereist goed beleid (stem 6 juni GL/PvdA).