8 april 2024

Een rode Comeniusdag

Zaterdagmiddag loop ik in de Grote Kerk van Naarden, waar de Comeniusprijs 2024 uitgereikt wordt, Henk Michielse tegen het lijf. Hij is vooraanstaand PvdA-lid en tot voor kort voorzitter van het historisch genootschap Tussen Vecht en Eem, waarvoor hij nog geregeld schrijft. Hij zegt: “Deze middag heeft wel een hoog PvdA-gehalte, hè.” Even later geef ik Joyce Sylvester een hand. Zij is tegenwoordig dijkgraaf, namens de PvdA, voormalig senator en burgemeester van Naarden. Joyce wijst op haar felrode jurk die ze aan heeft. Vlak naast haar zit PvdA’er Peter Rehwinkel. Ook hij was voor Joyce burgemeester van Naarden, maar treedt nu op als aankondiger van de sprekers. Als eerste is John Exalto aan de beurt, voorzitter van de Stichting Comeniusmuseum. Job Cohen (wie kent deze PvdA’er niet) spreekt de laudatie uit van de Comeniusprijs als lid van de jury. Die ereprijs is voor nog een PvdA’er Kim Putters. In zijn dankwoord refereerde aan het literaire meesterwerk van Comenius, ‘Het labyrint van de wereld en het paradijs van het hart’. En hij zei: “De politiek moet eerst betrouwbaar zijn, dan krijg je vertrouwen.”