18 maart 2024

Een groene oase naast de deur

In de nieuwsbrief van Natuurmonumenten schrijft Andius Teijgeler: “Helder water, dicht moerasbos en drassige weilanden; het Naardermeer ligt als een groene oase tussen Amsterdam en Hilversum. Zeldzame dieren als de otter en purperreiger voelen zich helemaal thuis in dit beschermde natuurgebied. En jaarrond zijn er vele vogels te zien. Vanaf eind februari komen de eerste rietvogels weer terug: bijvoorbeeld de blauwborst, rietzanger, rietgors en baardmannetje. In de winter zijn de ondiepe meren in trek bij vele watervogels uit Scandinavië en Rusland zoals grote zaagbek, nonnetje, kuifeenden, smienten en slobeenden. Vooral de duikeenden jagen onderwater op kleine visjes, soms ook in groepsverband zoals het nonnetje. Dit heet sociaal foerageren. De provincie Noord-Holland werkt aan de natuur ten oosten van Amsterdam. In en rond Diemen, Weesp en Muiden, ook wel de ‘Diemerscheg’ genoemd, zijn natuurverbindingen verbeterd of is er nieuwe natuur gekomen. Hiermee is het leefgebied van kleine (water)zoogdieren en vogels vergroot. Dit project draagt bij aan Natuurnetwerk Nederland (NNN) en het Naardermeer wordt hierdoor robuuster.” We mogen ons gelukkig prijzen dat het Naardermeer in Gooise Meren ligt. Dat maakt ons een groene gemeente.