Een groen/rode stem

29 juli 2023

In de wereld worden steeds vaker landen geleid door op macht beluste leiders. Sommigen worden nog schijn democratisch gekozen. Slechts drie voorbeelden: Kagama in Ruanda, Poetin in Rusland en Modi in India (van klein naar groot). Andere leiders krijgen de macht in hun schoot geworpen, zoals in de Arabische wereld. Al die landen bij elkaar vertegenwoordigen meer dan de halve wereldbevolking. Ze hebben wel vertegenwoordigers zitten bij de Verenigde Naties die (mede) beslissen over onze toekomst. Er hoeft maar één zo’n gek iets onvoorstelbaar stoms te doen en we belanden in WOIII. Of ben ik te pessimistisch? Krijg je dan bovenop de economische migratie, klimaatmigratie, oorlogsmigratie er eentje bij: #migratie naar de overgebleven democratieën? Die is al enigszins ingezet door ICT’ers die naar ons land komen uit Rusland en India. Deze jonge intellectuelen zijn niet bereid te vechten voor die gekkies zonder enig moraal. Delft de beschaafde wereld dan het onderspit? Achterover zitten (het gaat toch goed?) is niet de juiste houding. Stil blijven, terwijl soms onzin schreeuwende minderheden de overhand krijgen, is fout. Laat je groen/rode stem dus horen!