22 februari 2024

Comeniusprijs 2024 voor Kim Putters

Het duurt nog tot 6 april, dan ontvangt prof. dr. Kim Putters (voormalig PvdA-senator) de Comeniusprijs 2024 in de Grote Kerk van Naarden. Hopelijk heeft hij dan de tweede informatieronde succesvol afgesloten en kan hij zich weer richten op het voorzitterschap van de Sociaal-Economische Raad (SER). De jury van de Comeniusprijs roemt Putters vanwege zijn vermogen om steeds opnieuw helder te duiden wat er gaande is in de samenleving. Hij roept overheden op om te kijken vanuit het leven van mensen zelf, en om vandaaruit perspectief te bieden.  Juryvoorzitter prof. dr. Douwe Breimer: “Kim Putters weet op bijzonder heldere en goed onderbouwde wijze te duiden wat er zich afspeelt in de samenleving, welke veranderingen er gaande zijn en bouwstenen aan te dragen voor de wijze waarop mensen zinvol mee kunnen blijven doen.” Kim Putters wijst erop dat we in de overgang naar een ander type samenleving zitten, met belangrijke gevolgen voor hoe wij leven. Wij zouden anders moeten leren kijken: van een smalle blik op welvaart en groei naar een integrale blik vanuit brede welvaart, waar samenleving, economie en milieu in balans zijn. (Bron: www.comeniusmuseum.nl)