Zijn onze kleinkinderen nog te redden?

7 januari 2023

We merken nu al dat het weer totaal anders is dan een paar decennia geleden. We hadden de warmste jaarwisseling ooit gemeten. Ed Croonenberg schrijft in een gratis voor iedereen te lezen artikel in Vrij Nederland over de klimaatveranderingen. ‘Onze kleinkinderen komen in een totaal andere wereld te leven.’ Ook al schetst het IPCC (Intergouvernementele Werkgroep inzake Klimaatverandering) een onheilspellend scenario, er is wat aan te doen. Maar dan moet de hele wereld in actie komen. Hoe bereik je de Afrikanen, bij wie de populaties uitbundig groeien? Hoe bereik je al die gelovigen die nog steeds namens God of Allah zoveel mogelijk kinderen op de wereld zetten? Wat zijn de gevolgen van de klimaatveranderingen voor al die mensen: droogte, hittegolven, overstromingen, hongersnood. In een halve eeuw is de wereldbevolking verdubbeld. Moet er een dijk komen van Schotland naar Noorwegen, zodat de Noordzee een binnenzee wordt? Hogere dijken? Allemaal reddingsboeien. Want om de temperatuur op aarde zo min mogelijk te laten stijgen, is een prioriteit, waar we allemaal aan moeten bijdragen, ook de vele multinationals als Tata Steel, Shell en ExxonMobil.