Zijn leerkrachten diversiteitssensitief?

2 juni 2021

Veel aandacht in de media voor de 8,5 miljard euro die de onderwijsministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob eind februari beschikbaar stelden voor een herstelplan, een Nationaal Programma Onderwijs. De bedoeling is om de achterstanden die door corona zijn ontstaan in te lopen. Want de huidige generatie leerlingen en studenten verdient alle kansen op volwaardig onderwijs en een goede toekomst. Er is echter veel discussie hoe die pot geld te besteden.

Op het Kennisplatform Integratie & Samenleving (KIS) zegt men dat er veel behoefte is aan diversiteitssensitief werken en dat moet geleerd woorden op de pabo. De toekomstige leerkrachten moeten zich kunnen verplaatsen in en lesgeven aan alle soorten kinderen. Dat was altijd al zo, maar onze maatschappij is wel diverser geworden, mede door de toestroom allochtonen (van Marcel Levi mag je mensen met een niet-westerse achtergrond, zo best nog wel noemen, dat schept duidelijkheid). KIS heeft in ieder geval in kaart gebracht hoe het diversiteitssensitief werken van basisschoolleerkrachten bevorderd kan worden. En dat kan nooit kwaad.