Wordt er gelobbyd in Gooise Meren?

29 september 2023

Er zijn in ons land veel #lobyisten, in Brussel nog veel meer. Het aantal is het laatste decennium exponentieel gegroeid. Net als bij zoveel onderwerpen is Amerika ons hierin voorgegaan. De ministerraad van 13 april 2017 (kabinet Rutte III) stemde in met een lobbyverbod voor gewezen bewindspersonen. Met name VVD-ministers werd ‘draaideurpolitiek’ verweten, omdat zij gingen lobbyen voor organisaties waar ze als minister mee te maken hadden (Fred Teeven in de gokmaffia). Hun werk bleef soms onder de radar. Het is belangenbehartiging, maar dan wel éénzijdig. Men vertelt meestal een deel van de werkelijkheid en men doet het om plannen te beïnvloeden. In Amsterdam kregen GroenLinks, PvdA en SP afgelopen week brede steun voor hun voorstel in de gemeenteraad, waarbij bewindslieden tot twee jaar na hun vertrek geen functie mogen aanvaarden die raakvlakken heeft met hun vorige functie. Hoe is het in Gooise Meren geregeld? Er bestaat wel een regeling ambtelijke integriteit en gedragscode gemeente Gooise Meren 2016, die iets zegt over het aannemen van geschenken of uitnodigingen voor reizen en dergelijke. Maar hoe zit het met de lobby-regels bij Gooise Meren?