Wij en de natuur hebben zuiver water nodig

4 juli 2022

Onze kersverse voorzitter Wouter van der Schaaf was afgelopen zaterdag bij een Algemene Ledenvergadering van de PvdA Noord-Holland. Daar hield Bea de Buisonjé een presentatie over water en waterbeheer. Zij vertegenwoordigt de PvdA in het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht. Zij is beoogd lijsttrekker bij de waterschapsverkiezingen in 2023. Het viel Wouter op dat heel wat urgente en boeiende zaken specifiek voor de Gooi en Vechtstreek gelden. Er zijn veel projecten in uitvoering, zoals de dijk (2,1 km) langs het Uitwateringskanaal Naardermeer, die is op sommige plaatsen te laag of niet sterk genoeg. Waternet gaat namens Waterschap Amstel, Gooi en Vecht de dijk verbeteren. En aan de noordkant van het Naardermeer dichtbij molen De Onrust staat een schuurtje dat van groot belang is voor het water in het Naardermeer en daarmee ook voor de natuur in en om het meer. In dit schuurtje huist een defosfateringsinstallatie. Deze installatie zuivert het water dat vanuit de Vecht naar het Naardermeer wordt gepompt, zodat het water dat het meer binnenkomt schoon genoeg is zodat de natuur kan groeien en bloeien.