Volgens de filosofie van Hannah Arendt is het cruciaal voor een mens om in diens leven opgemerkt te worden en sporen na te laten. Misschien behoren deze dagelijkse blogjes daar ook bij. Dat hoop ik tenminste. Dat studenten en leerlingen de vrijheid en mogelijkheden moeten krijgen hun sporen na te laten, geldt ook in het onderwijs, schrijft Huib de Jong (1954) in het ‘Tijdschrift voor hoger onderwijs’. Ik (docent) leerde hem kennen toen hij in het college van bestuur zat van de Hogeschool Utrecht. Hij verkaste naar Amsterdam waar hij bestuursvoorzitter werd van de HvA. Ik feliciteerde hem per mail en kreeg een bedankje terug. Dat vond ik opmerkelijk, maar tekenend voor hem. Nu is hij Chairman National Taskforce Practice-Based Research (NWO). In 1989 promoveerde hij bij de Universiteit Twente op een proefschrift over de kwaliteit van het lokale bestuur in Nederland. Dit met 40 jaar onderwijservaring is een aardige opstap voor een volgende minister van onderwijs. “De toegankelijkheid van het onderwijs is een overheidstaak. De idealen van het onderwijs zijn hard op economische randvoorwaarden gebotst”, schrijft De Jong, die zo zijn sporen nalaat.