Wie is uw wijkwethouder?

8 juni 2021

Geregeld doet onze gemeente onderzoek. Dit doen ze onder 2149 panelleden. Dat zijn meestal geïnteresseerde bewoners, die zichzelf hebben opgegeven. Aan het onderzoek over het wijkwethouderschap deden 1166 panelleden mee (met een foutmarge van 2,83%). Sinds twee jaar nemen wethouders naast hun vaste portefeuille een bepaalde wijk onder hun hoede. De betrokkenheid  tussen de gemeente en de inwoners zou zo vergroot worden. Maar 23 procent weet niet wat een wijkwethouder doet en 9 procent weet niet wie hij of zij is. En toch heeft 8 procent wel eens contact gehad. Van diegenen heeft 12 procent een negatieve en 59 procent een positieve ervaring.

Volgens de panelleden zijn de belangrijkste taken van een wijkwethouder ‘aanspreekpunt voor de wijk, schakel tussen inwoner en gemeente’ (dat zegt 76 procent), en ‘oren en ogen van het college in de wijk’ (66 procent). Het liefst heeft men per email contact met de gemeente (63%). Aardige uitkomsten, maar de wijkwethouders moeten zich eerst maar beter voorstellen.