Wetenschap voor iedereen

4 september 2022

De wetenschap groeit en bloeit in Nederland, zei Robert Dijkgraaf, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, vanmiddag in het televisieprogramma Buitenhof. De wetenschap doet onderzoek en komt met verschillende scenario’s. Het is aan de politiek om te kiezen op basis van die feiten. Het zou goed zijn als iedereen naar Buitenhof kijkt en naar de journaals van de NOS en de commerciëlen. Al is de onderwerpkeuze altijd subjectief, presenteren zij feitelijk nieuws. Voor de jeugdigen verwijzen we naar het Jeugdjournaal. Je ziet wat het met een land doet, als er alleen staatstelevisie is, zoals in Rusland en China. Of wanneer men slechts nieuws absorbeert via de sociale media. Want dan wordt men naast leuke filmpjes ondergedompeld in nepnieuws en complottheorieën. Het is een uitvloeisel van het kapitalisme en lastig te veranderen. Laten we beginnen om niet alleen de elite te laten doorstuderen, maar wetenschap beoefenen moet voor iedereen mogelijk zijn. Minister Dijkgraaf knikte vaak beamend op de achtergrond als de nieuwe directeur van de Wiardi Beckmanstichting, Tim ’S Jongers, zijn zegje deed. Maar nu waarmaken Robert!