Welke leerlingen gaan profiteren?

19 april 2021

In Gooise Meren staat iets te gebeuren. De Vitus mavo in Naarden en Het Willem de Zwijger college (havo/vwo) in Bussum, beide scholen vallen onder de koepel Stichting Interconfessioneel (RK/PC) Voortgezet Onderwijs in het Gooi (SIVOG). Ook het Vituscollege (havo/vwo) in Bussum hoort daarbij. Eerstgenoemde twee scholen willen verhuizen naar het Hocrasterrein, als hun scholen verbouwd gaan worden. Men overweegt een fusie. Hoe geweldig zou het zijn om de nieuw te bouwen school duurzaam en toekomstbestendig te maken en van de oude Vitusmavo een middenschool te maken.

Gaat men weer gewoon verder, of luistert men echt naar de Onderwijsraad? Voorzitter Edith Hooge zegt in Trouw dat de implementatie wel vijf jaar kan duren. ‘Die periode werd genomen voor de invoering van de Mammoetwet, deze wordt langer.’ Als we de snelheid nemen waarmee ons college de te (ver)bouwen scholen aanpakt, kunnen wij en de leerlingen onze borst natmaken.