Wattnu jubileert in het gemeentehuis

4 juni 2023

Het was gisteren gezellig druk in ons gemeentehuis bij het jubileum van energiecoöperatie Wattnu. In tien jaar tijd is de vereniging zonder winstoogmerk uitgegroeid tot een beweging van 100 betrokken vrijwilligers (veel zogenoemde energiecoaches) en meer dan 1500 leden. Er was van alles te doen, ook voor kinderen. Veel bedrijven stonden er met stalletjes om uitleg te geven, een informatie- en materialenmarkt: van energie besparen tot aan energie opwekken voor bewoners en bedrijven. Daaronder Warmtenet Muiderberg, ook een initiatief van Wattnu. Dat warmtenet haalt water uit het IJmeer. Dat wordt ‘s zomers opgeslagen en in de winter wordt er warmte door buizen getransporteerd naar de huizen. In de raadzaal waren uitgebreide presentaties waar ik opving dat er in Gooise Meren tussen de 1500 en 2000 gezinnen zijn die problemen hebben om hun energie rekening te betalen. Wethouder Barbara Boudewijnse (GroenLinks) zei blij te zijn met de samenwerking, want Wattnu doet dingen waar de gemeente de capaciteit of de tijd niet voor heeft. Anderzijds kan Wattnu niet zonder de gemeente die hen subsidieert.