Waterschapsbelasting omhoog

24 juli 2023

In Amstel, Gooi en Vecht werden we onder aanvoering van Bea de Buisonjé met zes zetels de grootste partij. De coalitie wordt gevormd door de PvdA, Water Natuurlijk (namens GroenLinks), de Partij voor de Dieren en de boeren. De VVD, in de vorige periode nog wel present, verdween uit het dagelijks bestuur. Naast Bea is ook Simon Deurloo benoemd tot dagelijks bestuurder. Een primeur: niet eerder leverde de PvdA twee dagelijks bestuurders in een #waterschap. Door een wijziging van de Waterschapswet werd het aantal geborgde zetels – de aangewezen zetels die een specifieke belangengroep vertegenwoordigen – in deze periode fors teruggebracht: van 160 naar 84. De geborgde zetels voor de bedrijven werden afgeschaft. De boeren hebben per waterschap nog twee geborgde zetels, net als de natuurterreinen. Daarmee komt het totaal aantal geborgde zetels per waterschap uit op vier, terwijl dit in de voorgaande periode nog zeven tot negen was. Ook de verplichting dat er ten minste één geborgde deel moet nemen aan het dagelijks bestuur van het waterschap, is geschrapt. Nuttige informatie net zoals het feit dat onze waterschapsbelasting met 35% omhoog gaat.