Wat kan beter?

22 september 2023

Gisteravond kwamen zo’n 25 progressief denkenden uit Gooise Meren bij elkaar in Naarden, voorafgaand aan de Tweede Kamerverkiezingen. De fractieleden van PvdA en GroenLinks waren dit keer in ‘omgekeerde’ kleuren gekleed. Zo heeft fractievoorzitter Rolien Bekkema (PvdA) een groene jurk aan en draagt Freek Vos (GroenLinks) een rood overhemd. Het ging over de plaatselijke politiek, maar er werd hier – net als landelijk – gezocht naar gezamenlijke standpunten.

Er is niet gesproken over wel of geen accijnsverhoging op benzine en diesel, want daar hebben we geen invloed op. De rechtse partijen, inclusief BBB, NSC en SP, stemden voor het voorstel van Sophie Hermans (VVD) om de accijnsverhoging niet in te voeren. Maar dat is scoren op korte termijn. Want volgens hoogleraar Economie en Overheidsfinanciën, Bas Jacobs, is dat zeer onverstandig. Het kost de staat ongeveer 1,2 miljard euro en hogere inkomens profiteren relatief het meest. Het is een populistische maatregel, die een start van de campagnes inluidt. Daarom kwamen de plaatselijke leden van PvdA en GroenLinks ook bij elkaar, maar zij spraken over wat in Gooise Meren beter kan.