5 februari 2024

Wat is eigenlijk populisme?

Het populisme wint wereldwijd aan populariteit, ook in Europa en ook in ons land. In de Van Dale staan drie omschrijvingen: 1. Het is een richting in de Franse literatuur, 2. Een populaire , oppervlakkige (enigszins) demagogische betoogtrans en 3. Een politieke stroming die een sterke en directe band tussen leiders en volk voorstaat en die in praktijk de weg opent voor eenhoofdig, charismatisch leiderschap waarbij overheidsbureaucratie en partijorganisatie buitenspel gezet worden. Maarten van Rossem noemt populisme meer een mentaliteit dan een ideologie. “Populisten zeggen dat zij echt naar het volk luisteren. Het zijn bewegingen, die het voordeel hebben dat zij geen leden hebben en vandaar ook geen democratische structuur. Dat is wel zo makkelijk voor de leider van de beweging, die zodoende geen verantwoording hoeft af te leggen.” Van Rossem schreef dit veertien jaar geleden al. Er zitten nu vier partijen rond de formatietafel, waarvan de partij met de meeste zetels, de PVV, zo’n populistische partij is. De BBB doet ook een duit in zakje, maar zegt zelf geen duiten te kunnen tellen. Intussen leidt een rechtse demissionaire regering ons land.