Wat doet taal in de politiek?

1 februari 2022

Taal is ontzettend belangrijk. Volgende week zijn nog de Nationale Voorleesdagen. Al jarenlang is bekend hoe belangrijk het is om aan kinderen voor te lezen, ook als ze zelf al kunnen lezen. Vluchtelingen die naar ons land komen met ouders die onze taal niet spreken, missen dat erg. Op oudere leeftijd een andere taal leren is lastig, maar noodzakelijk wil je in onze maatschappij meedoen. Maar taal kan ook heel manipulatief gebruikt worden. Kijk naar Boris Johnson, die zich toch weer overal uit weet te kletsen. Sheila Sitalsing (Volkskrant) noemt hem een vallende leider die zich met ‘Eton-English’ toch weet te handhaven op het pluche van 10 Downing Street. Niet voor niets maakt zij in haar column vandaag een vergelijking met Mark Rutte. Zowel bij Johnson als bij Rutte, laten hun partijgenoten hun leiders, ondanks kapitale blunders en leugens, niet vallen. Het heeft te maken met hun uitstraling. Ze knipperen niet met hun ogen, ze spreken niet hakkelend, staan altijd goed en op de juiste plaats van foto’s en kijken lachend in camera’s. Dat blijken kiezers meer te waarderen dan wat ze inhoudelijk vertellen.