Is statuskloof te dichten?

27 mei 2021

Hoogleraar sociologie Jeroen van der Waal doet in de Groene Amsterdammer uitspraken waar je lessen uit kunt trekken voor de komende verkiezingen. Sociaal-economische ongelijkheid is te bestrijden door hoge inkomens meer belasting te laten betalen en het minimumloon omhoog te doen, al moet daar nog flink voor gestreden worden. “[Maar] een sociaal-economische kloof laat zich niet zo eenvoudig dichten”, zegt Van der Waal. Het is een ‘erkenningskloof’. Hij geeft als voorbeeld een goed boerende glazenwasser met twee dure auto’s voor de deur en een freelance journalist die op een houtje bijt. Er wordt anders naar hen gekeken. Er is statusverschil. Dat los je niet kunstmatig op door van een onderwijzer een leerkracht te maken, of van een schoonmaakster een interieurverzorgster. Een feit is, volgens Van der Waal, dat laagopgeleiden zich het meest thuis voelen bij de SP en de PVV. Partijen als D66 en GroenLinks staan daar ver van af.

Tegenwoordig heeft ruim 90 procent van alle Kamerleden een academische of hbo-opleiding gevolgd. Daarom zijn veel partijen op zoek naar laagopgeleiden. Maar die denken dat er op hen wordt neergekeken. Het moet niet uitmaken dat je een andere smaak of levensstijl hebt.