Waar is het boerenverstand?

25 juli 2022

In het boekje ‘Waarom je altijd wilt winnen van je navigatiesysteem’ schrijft Rens van der Vorst hoe het komt dat we het klimaatprobleem niet kunnen oplossen. Heel simpel zegt hij, misschien zijn we wel te dom. Want onderzoekers van Harvard hebben aangetoond dat er een directe relatie is tussen de hoeveelheid CO2 in de lucht en ons denken. “Bij 950 PPM (deeltjes per miljoen) daalt onze denkkracht met 15 procent. Bij 1400 PPM is dat 50 procent! “ Een serieus probleem, want in klaslokalen kan dat wel oplopen tot 4000 PPM. In Vrij Nederland schrijft Thijs de Boer dat het voor hem een raadsel is waarom het kabinet niet heeft gekozen voor gerichte uitkoop van pluimveehouders en varkensboeren, want dat zijn de ‘piekbelasters’ van stikstofuitstoot. Maar onze ministers van landbouw en stikstof kozen voor het spreiden van het leed onder alle boeren. Met als gevolg een nog steeds voortwoekerende boerenopstand, waarbij het zo bewierookte boerenverstand ver te zoeken is. Misschien aangetast door te hoge CO2 waarden?