Waar is de arbeidersklasse?

5 april 2023

Het is soms handiger om belangrijke passages te citeren, dan zelf dingen te verzinnen (en alle links zijn te openen!). Zo schreef Daniël Boomsma in Vrij Nederland: ”Verscholen achter die pretentie en gebruikmakend van de typisch Nederlandse verheerlijking van de koopmansgeest kiest de VVD vooral de belangen van een heel andere groep. Een vermogende klasse met hoge inkomens in goede wijken, grote bedrijven, aandeelhouders, kapitaalkrachtige en bovenmodaal verdienende mensen en huiseigenaren, door journaliste Josta van Bockxmeer op De Correspondent treffend de stille bondgenoten van rechts genoemd. Hun belang is het behouden, vermeerderen en doorgeven van hun vermogen aan hun kinderen, zonder veel bemoeienis van de overheid.” Waarschijnlijk niets nieuws, maar het is goed om dat soort zaken te herhalen en publiekelijk te maken. Omdat we het in ons relatief gewoon goed hebben, wordt dat steeds maar ‘uitgevent’ door de coalitie. Terwijl de vermogenskloof groeit, blijft de grote middenklasse de VVD trouw. Waar is de arbeidersklasse, die je  levenspad bepaalt en bindt? Het schiep een relatie met anderen en kreeg mensen in beweging. Waar is die solidariteit?