Waar blijft het vermogensmaximum?

10 januari 2023

Op deze plek hebben we het vaker gehad over de kloof tussen rijk en arm. Als alle inwoners van Gooise Meren bijvoorbeeld een tientje extra zouden doneren in de gemeentekas voor wat voor belasting dan ook, levert dit €600.000 op. Daar kan onze gemeente veel voor doen. We zeiden daarbij dat de rijken niet eens zullen merken dat ze een tientje minder te besteden hebben. Toch schreeuwen die mensen vaak moord en brand als zoiets op stapel staat. Sander Schimmelpenninck pleit in de Volkskrant van gisteren voor een vermogensmaximum. “We vinden het immers volstrekt normaal dat er een bestaansminimum is; waarom zou een bestaansmaximum dan zo raar zijn? Het is volstrekt helder dat de concentratie van vermogen schadelijk is voor de samenleving. Niet alleen doordat anderen daardoor te weinig hebben, maar ook omdat rijken disproportioneel bijdragen aan de klimaatcrisis.” Hoe vaak moet dat nu geroepen of geschreven worden? Is een ‘vermogenslimietwet’ zo moeilijk? We zouden een hoop ellende en tijd besparen. Want als dat vermogensmaximum komt, wat een enorme smak geld krijgen we er dan bij.