Vrouwenemancipatie?

27 juli 2023

Vechten voor #vrouwenrechten is eigenlijk vechten tegen religies. Of het nu gaat over vrouwen van de SGP, Joodse vrouwen die niet bij hun mannen mogen zitten in de synagoge, of bij de islamieten in de moskee, al die vrouwen zijn op een of andere manier achtergesteld. Na twintig eeuwen mochten vrouwen in ons land in 1919 stemmen en pas in 1956 waren vrouwen voor het eerst zogenaamd handelingsbekwaam en mochten getrouwde vrouwen werken, een bankrekening openen en dat allemaal zonder toestemming van de man. Van de 106 dagelijks bestuurders van alle waterschappen zijn er 30 vrouw (28,3%). In de afgelopen periode bleef was dit 21,7%. Het aantal dagelijks besturen dat alleen uit mannen bestaat, is nu nog twee. Het gaat de goede kant op zou je zeggen. Maar in Het Parool een opiniestuk ‘Vrouwenhaat bedreigt onze democratie, vrouwelijke politici worden belemmerd in hun werk’. Uit onderzoek van de Groene Amsterdammer blijkt dat 10 procent van alle tweets gericht aan vrouwen op kieslijsten van haatdragende of zelfs bedreigende aard is, en dat het merendeel van deze verwensingen seksistisch is. Er is nog een hoop te doen.