Volgen wij de Fransen?

8 september 2023

De Franse minister van Onderwijs kondigde onlangs aan dat scholieren niet langer een abaja mogen dragen. Deze door islamitische meisjes en vrouwen gedragen overjurk zou in strijd zijn met de Franse wetgeving. De #hoofddoek is in Franse leslokalen al jaren verboden. Er is nog meer traditionele kledij, van een losse sjaal tot een soort brievenbus voor je ogen met een gordijntje ervoor. Van onze kant bekeken gaan we van een hijab (losse hoofddoek), naar khimar (capevormige doek), naar niqaab (een sluier die het gezicht bedekt, behalve de ogen) en tenslotte naar de boerka (dan zijn ook de ogen niet zichtbaar). Eronder hebben ze een soort strakke badmuts, waar het haar ingepropt zit. In deze hete septembermaand zien we op stranden en zwembaden meisjes met alleen blote voeten en hun gezicht. In ons land mag iedereen gekleed gaan zoals men wil. Maar de wet verbiedt het dragen van boerka’s, niqaabs (ook helmen en bivakmutsen trouwens) in het onderwijs, het openbaar vervoer, ziekenhuizen en in overheidsgebouwen. En politieagenten in uniform mogen definitief geen hoofddoekjes, kruisjes of keppeltjes meer dragen om neutraliteit uit te stralen.