Vluchtelingenvraagstuk blijft

13 december 2023

Wat doet Nederland? Dat staat boven een hoofdstuk van een boekje met als titel ‘Vluchtelingen’, dat is uitgegeven in 1980 door de Voorlichtingsdienst Ontwikkelingssamenwerking. “Nederland is nooit een land geweest dat grote stromen vluchtelingen heeft kunnen opvangen, zoals bijvoorbeeld de Verenigde Staten en Frankrijk dat doen. Het land is immers te klein en dichtbevolkt. (Toen hadden we 14.1 miljoen inwoners, hp) Toch zijn de achtereenvolgende regeringen altijd van mening geweest dat ons land zo goed mogelijk moet bijdragen aan de juridische bescherming van vluchtelingen en de verbeteringen van hun levensomstandigheden. Zo zijn in de periode na de Tweede Wereldoorlog zo’n 20.000 vluchtelingen in Nederland opgenomen.” Vorig jaar kwamen alleen al ruim 100.000 Oekraïners naar ons land. Aanvankelijk lag de nadruk op problemen in Europa: de opstand van 1956 in Hongarije en die in Tsjechië in 1968. In beide geval was ook hier Rusland de agressor. Het zwaartepunt van het vluchtelingenvraagstuk (los van de Balkan en Oekraïne) is echter naar (Noord-)Afrika verplaatst. De Verenigde Naties hebben een nieuwe wereldoorlog voorkomen, maar zijn niet in staat om oorlogen tussen landen te beslechten.