Vermogensongelijkheid is heel scheef

11 juli 2022

Kan je tegenwoordig met fatsoen zeggen dat het oorspronkelijke communisme wel iets goeds had? Namelijk dat opleiding niet perse hoger aangeslagen moest worden dan arbeid. Want waarom moet iemand die gezegend is met een goed stel hersens (en een paar linkerhanden) zoveel meer verdienen dan iemand met wat minder hersens (maar wel met een paar rechterhanden)? Want dit heeft er mede toe geleid dat de welvaart in ons land niet eerlijk is verdeeld; met geld maak je geld. Eén procent van de rijkste Nederlanders bezit een kwart van ons vermogen (exclusief pensioen). Dit cijfer kwam uit een onderzoek onder leiding van econoom (vroeger zeiden we econome, maar dat mag niet meer, terwijl je direct aan veel woorden zou kunnen zien of het een man of een vrouw is; nu moet je het uit de context halen of het moet een duidelijke meisjesnaam zijn) Laura van der Geest dus. Uit het onderzoek blijkt dat de grootste groep Nederlanders zijn vermogen vooral in de eigen woning heeft zitten. De schenk- en erfbelasting bevordert bijvoorbeeld de scheefgroei. Ons belastingstelsel moet worden herzien. Maar hebben we dit niet eerder gehoord?